tiistai 22. heinäkuuta 2014

Raparperi askartelua

Raparperi mikä ihana kesä herkku! Siitä saa tehtyä ihanan herkullisia leivonnaisia ja monia muita makeita herkkuja.

Minä halusin kokeilla hyödyntää myös raparperin lehdet. Olen nähnyt täällä nettimaailmassa juttuja, kun on valettu pihalaattoja raparperinlehtiä käyttäen, jolloin laattaan tulee upea raparperin lehden muoto.

Tein näitä ensi kertaa jo jokin aika sitten ja nyt sitten heti loman ensimmäisenä päivänä jatkoin näiden tekemistä, kun tuo meidän raparperi puskee uutta sen mitä kerkee. :-)


Ei muuta kuin tuumasta toimeen! Raparperinlehdet keräsin ja toki varret tuli hyötykäyttöön.. 

Sitten tarvittavat materiaalit ja työkalut esille. Ainoa mitä piti ostaa oli tuo sementtilaasti ja hengityssuojain. Muut tarvikkeet sain mieheni jemmoista. :-)


Tähän projektiin siis tarvitsi sementtilaastia, putsikauha(toki mikä tahansa lasta tai mini lapio tähän käy), ruokaöljyä ja suti jolla öljyä levittää lehden päälle "muottiöljyksi", vettä sekä suosittelen käyttämään hengityssuojainta, massan teon aikana.


Sitten vaan massan tekoon... Koskaan en ollut tällaista tehnyt, joten mieheni opasti alkuun ja siitä se sitten lähtikin sujumaan!


Raparperinlehdet valmiina. Lehdet on hyvä laittaa suojatulle alustalle, jolla estää mahdolliset ylimääräiset sotkut.


Massan kannattaa olla tosi jämäkkää, jotta ei lähde valumaan vaan pitää hyvin muotonsa


Ja tässä näitä nyt sitten on. Kuivumisen ajaksi on hyvä laittaa jokin muovi näiden päälle, jottei massa pääse kuivumaan liian nopeaan.


Kun lehdykät oli kuivuneet ei muuta kuin kääntö ympäri ja lehtien pois repiminen. 



Tässä alla valmiita laattoja. Nyt raparperilaattapolku johdattaa kävelijän leikkimökille.










Koska osa lehdistä oli sen verran pieniä ettei niitä viitsinyt laittaa polulle laataksi niin voihan näitä käyttää myös pannun alusena tai pienenä tarjoilualusena.








Mukavaa helteisen viikon jatkoa ! :-)

- Alvariina -











perjantai 18. heinäkuuta 2014

Loma

Loma. Joillain se on edessä, jollain se on jo takana ja joillain se on juuri alkamassa. Minä kuulun tähän viimeisimpään ryhmään.. Lomani alkaa nyt ja suunnitelmia ei juuri paljoa vielä ole, mutta sehän on parhautta se! 

Mutta näitä seuraavia asioita haluan lomallani tehdä...

Nauttia hyvistä kirjoista
...tämä ensimmäisenä vuorossa :-)
Tehdä käsitöitä 
Nauttia hyvästä ruuasta
Sekä luonnon antimista
Katsoa luontoa läheltä
Ja oikein läheltä.. :-)
Nauttia merestä

Ja rannalla kävelystä



Olla ystävien seurassa


Katsella Rakkaani kanssa rauhassa laiturilta auringonlaskuja

Näistä on minun lomani tehty. Paljoa en vaadi, uskon ja tiedän, että kaikki nämä on mahdollisia.

Haluan toivottaa teille kaikille ihania hetkiä oli loma sitten edessä tai takana. Aina on aikaa nauttia edes pieni hetki luonnon kauneudesta, hyvästä ruuasta, harrastuksista tai rakkaiden ihmisten seurasta.

Ja toki haluan myös lomallani jakaa kuulumiset myös teidän kanssa! :-) Joten nyt otan käsityöpussukastani keskeneräisen työn esille ja jatkan sen tekoa, jotta saan kotiini taas jotain pientä uutta! Mutta tästä sitten myöhemmin enemmän, kun työ valmis on! 

- Alvariina -











torstai 10. heinäkuuta 2014

Keinun uudet vaatteet


Olipa kerran lankoja joille ei ollut tarkoitusta mitä niillä tekisin? Näitä nytteröitä kutsutaan myös jämälangoiksi. Kotoa näitä löytyy sieltä ja täältä, nytterö siellä ja tuolla.. Ja luulenpa, etten ole ainoa jolta näitä nytteröitä löytyy.. Vai kuinka! ;-)

Tässä muutama ilta sitten pyörittelin jälleen näitä nytteröitä.... Mitä ne haluaisi itsestään tehtävän? Voi ei!!! Nytteröt eivät puhutelleet minua, mutta halusin kuitenkin jotain niistä tehdä. No, ei muutakuin virkkuukoukku käteen ja silmukoita luomaan!
Koska langat oli aika ohkaisia, niin aloin virkkaamaan tuplalangalla, jotka oli tarkoituksella erivärisiä, väriskaala laidasta laitaan...

Työ oli edennyt jo jonkin aikaa, niin ideat vielä vaan pyöri päässä. Ensimmäinen ajatukseni oli, että tästä tulisi matto, mutta kuitenkaan se tuntunutkaan sitten niin hyvälle idealle.. Meinasin jo purkaa koko tekeleen, mutta en luovuttanut. Homma jatkuu ja ideat vaan pyörii päässä, viltti vai joku muu?! 
Ja taas olin saanut tehtyä pari kerrosta lisää ja tadaa ajatus tuli!!
Meidän talon edustalla on luumupuun varjossa ikivanha keinu ja sehän tarvitsee istuinalusen! Sehän se, oikea tarkoitus löytyi ja vielä todelliseen tarpeeseen! 

Ja nyt keinun istuinalunen eli "räsymatto" on valmis! 
Vielä keinun selkänojalle muutama tyyny, niin kyllä tässä nyt mielellään nauttii kupponen kahvia tai uppoutuu hyvän kirjan maailmaan. Tai miksei vaan nauttisi omasta pihasta ja sen kukkasista. :-)




Tähän loppuun minun on vielä aivan pakko jakaa kuvat meidän "harraste autosta". Tämä tuli meille niinkuin kylkiäisenä kotia ostettaessa, no mikäpäs siinä. Tämä auto on Citroën Camionette vuodelta miekka ja kivi. Onhan tämä jo ehkä himpun verran huonokuntoinen, hih.... Mutta silti minusta tämä vaan on niin herttainen tuolla omassa jemmasssaan. :-)




Aurinkoista tulevaa viikonloppua! Nautitaan nyt näistä helteistä! 

-Alvariina-





lauantai 24. toukokuuta 2014

Onnen maa

Ensinnäkin haluan pyytää anteeksi ihan liian pitkää hiljaisuutta.


Kevät meni ja kesä tuli jee! Olen ollut käsitöiden saralla tosi saamaton.. Tai no, toki olen tehnyt niitäkin, mutta vähemmän mitään uutta. Villasukkia ja tiskirättejä valmistuu kyllä koko ajan, hih mihinkä minä tavoistani pääsisin. :-)

Mutta nykyhetkeen, kesä! Mikä ihana aika onkaan alkanut! Pihalla tulee touhuttua nyt koko se aika mikä vaan liikenee työltä ja muulta. Joka vuosi tähän aikaan toivoisin, että aika pysähtyisi just nyt! Luonto on herännyt henkiin ja kaikki näyttää niin kauniille... Eli nautitaan nyt joka hetkestä!

Meillä on nyt mieheni kanssa ensimmäinen kesä tässä uudessa kodissa ja sen pihapiirissä. Kukkia pihassa on paljon jo valmiina. Ihan tarkkaan  en muista mikä mikäkin kukka on, mutta eiköhän kaikki vielä tässä tulee selviämään. :-)

Eilen laitoin kasvimaata kuntoon ja sieltä löytyi aarteita minulle ja jotain sellaista mitä en välttämättä olisi edes huomannutkaan, mutta onneksi huomasin! Kaiken mullan kuopsutuksen keskellä, löysin neliapilan! Tai no sen jäänteet! Mutta katsokaa kuinka hieno seitti siitä oli jäljellä! Tämä kasvimaa on onnen maa. Luule, että tulevasta sadosta tulee runsas, niin minä nyt haluan uskoa! 


Mutta sitten niihin käsitöihin.. Alla olevissa kuvissa on muutama lahja joita olen nyt tehnyt. Kukkaruukku koostuu matonkuteesta virkatusta korista, jonka sisällä on sipulipussi ja kaksi tiskirättiä. Näinkin voi pussukan ja rätit kasata kivaksi kukkaseksi, jonka antaa lahjaksi.



Olen hamstrannut jo pitkän aikaa kaikenlaisia helmiä ja lasikoruja. Ja ajatuksena on aina ollut tehdä jotain korujuttuja. Ja toki mihinkä minä virkkauksista pääsisin!? Tuohonkin kaulakoruun piti vähän saada virkattua, tosin vain ketjusilmukoita mutta edes niitä! Nyt on sitten tullut tehtyä muutamia kaulakoruja, joissa on kaikkia ihanuuksia virkattu yhteen. 

Tässä alla yksi kaulakoru, jonka lasisydämen ostin viime kesänä Haapsalun pienestä käsityöläisliikkeestä. 


Ja lisäksi vielä loppuun kasvimaata kuopsutellessa loput aarteet mitä löysin. Kivi, jonka näen sydämen muotoisena sekä vanha rautanaula. :-) Joskus ne pienet aarteet on niitä hienoimpia! :-)


Ihania aurinkoisia kesäpäiviä teille kaikille! <3 Minä alan herkuttelemaan raparperipiirakalla, Nams!

- Alvariina -








sunnuntai 2. maaliskuuta 2014

Vauvanviltti

Hei vaan pitkän pitkästä aikaa!

Viimeisimpänä suurena työnä minulla valmistui pikku prinssille vaunuviltti. Tätini pyysi tekemään vauvanviltin tyttärensä tulevalle lapselle. Sain itse päättää värimaailman ja tyylin, kunhan viltistä tuli pojalle sopiva. 
Joten päätin tehdä viltin isoäidinneliöillä osa monivärisenä ja osa yksivärisenä, jotka rauhoittavat värimaailman tunnelmaa eikä tule liian kirjavaa vaikutelmaa. 
Väreiksi valitsin luonnonvalkoisen, harmaan, ruskean ja turkoosin. Näitä sopivasti yhdessä käyttäen. Lankana käytin Novitan nalle-lankaa, jotta peitosta tuli myös lämmin.
Koska lankana käytin Nallea, niin kiinnitin viltin takapuolelle fleece-kankaan joka on miellyttävämpi ihoa vasten. Fleece on aina himpun verran hankala kiinnittää, kun se joustaa ja vilttikin joustaa.. 
Huh, mikä työ siinä olikin! Mutta neljännellä kerralla sitten onnistuin! Joku ompelee takakankaan ompelukoneella kiinni vilttiin, mutta itse tykkään ommella kankaan käsin. Mielestäni tällöin ompelujäljestä saa "joustavamman" ja ompeluksesta paremmin häivytetyn.. No, toki tämä mielestäni vaatii vähän enemmän työtä, mutta lopussa tulos on parempi. 
Kun olin saanut kankaan vilttiin kiinni, ompelin vielä reunaan koristenauhan, jolloin työstä tuli huollitellumpi. Ja toki tämän ompelin myös käsin. Koristenauhaksi tällä kertaa valikoitui Mikki hiiri-nauha ja mielestäni sopi vilttiin kuin nenä päähän.

Lopputulos on sitten tämmöinen ja olen kyllä itse tyytyväinen tähän. Vaikka moni työvaihe vaatikin paljon, niin kyllä se kannatti. :-)





Mukavaa sunnuntaita!
-Alvariina-







torstai 16. tammikuuta 2014

Pieniä iloja ja villasukkia

En tiedä mitä tapahtui, mutta minä juu-u minä innostuin tekemään ihan niitä oikeita villasukkia kera kantapään! No tokihan tein syksyllä jo yhdet, joista täälläkin on olen kirjoittanut.. Nyt sain kipinän näiden sukkien tekoon aivan ihanasta ostamastani itsevärjätystä Novitan 7-veljestä langasta.
Ja sitten olin luvannut myös tehdä miehelleni villasukat, niin toki nekin oli sitten tehtävä. Mieheni sukkiin olin ostanut langat jo valmiiksi odottamaan innostusta Ja sitten se innostus yhden isomman projektin rinnalla tuli, niin pakkohan se oli alkaa sukkia neulomaan.. Eli viikon sisällä sitten siunautui kahdet sukkaset ihan oikeilla kantapäillä! Toiset minulle ja toiset miehelleni. <3  Jee minä niin iloinen olen, kun sen kantapään olen oppinut tekemään!



Sitten ne elämän pienet ilot...
Kuljetan käsitöitä aina sinne minne menenkin. Ja aina se on kulkeutunut muovipussissa joka on vaihtunut sitä mukaa, kun puikot tai koukku sen on puhkonut.. No tälle asiallahan on pitänyt tehdä jo pitkän aikaa jotain. Olen niin kadehtinut työkaverini käsityöpussukkaa ja siitä se ajatus sitten lähti... Ompelukoneen jouduin ottamaan erään toisen projektin vuoksi esille ja sittenpä sillä olikin niin kiva hurruutella, että päätin vihdoin ja viimein sitten viikonloppuna tehdä itselleni sen käsityöpussukan. Ja tässä alla kuva valmiista tuotoksesta ja toki minun tarvitsi siihenkin vähän pitsiä laittaa... Näin pienestä sitä voi tulla iloiseksi! Hih!



Ostin syksyllä Neulonta päiväkirjani-kirjan. Siinä on ihan kivoja vinkkejä tällaiselle perus neulojalle, sekä taskuja omille lippulappusille. Mutta tärkeimpänä tuossa kirjassa on omista neulomustöistä pidettävä päiväkirja osio. Sittenpä päätinkin, että kun muutenkin olen päiväkirjoja pitänyt, niin miksen pitäisi erillistä päiväkirjaa käsitöistäni vuoden ajan. Katsotaan sitten loppuvuodesta, mikä on lopputulema.. Mutta onhan tuo kiva kun saa laitettua käytetyistä langoista muistiin mallipätkät ja vyotteetkin talteen, nyt näitä on ollut tallessa kaikkien muiden käsityötarvikkeiden seassa..


Reippaita ja raikkaita pakkaspäiviä teille!
Nyt se talvikin sitten lopulta meillekin tuli, nautitaan siis siitä!

-Alvariina-

torstai 2. tammikuuta 2014

Uusi vuosi!


Ihanaa uutta vuotta 2014 teille kaikille! 
Nyt on joulun pyhät ja uusi vuosi vietetty ja arki alkaa taas. Ja voi kun olen siitä niin iloinen! Viime ajat on mennyt luonnollisestikin pyhien vietossa ja töitä tehdessä. Ison osan vapaa ajasta olen laittanut kotia kuntoon.. Joten käsityöt on ollut vähän vähillä nyt. Mutta nyt on taas aikaa alkaa tekemään käsityö jutskia! Ja olen päättänyt, että nyt tulevissa käsitöissä keskityn omiin juttuihin. Tuntuu, että koko syksyn ja alku talven tein kaikkia projekteja mitä piti tehdä ja sitten omat tarpeet jäi tekemättä. Mutta nyt pikkuhiljaa tilanne alkaa korjautua....  Ja ensimmäisenä projektina tulen aloittamaan ne matot kotiin ja sitten ruokapöydälle tabletit ja ja ja... Eli suunnitelmia paljon on, kun vaan aikaa riittäisi tehdä kaikki. Mut onhan tässä vielä pitkä talvi aikaa..
Tässä alla muutamia kuvia joululahjoista joita rakkailleni joululahjaksi annoin. 











- Alvariina -